Business-to-businessmarketing

We hebben de term ‘b2b-marketing’ allemaal wel eens voorbij horen vliegen, maar wat betekent het? Net zoals bedrijven en ondernemingen communiceren naar eindconsumenten en klanten, communiceren ze ook naar elkaar toe. Waarom ze dit doen, kom je te weten in dit artikel. 

Wat is B2B-Marketing?

Zoals waarschijnlijk wel valt af te leiden uit de naam, verwijst business-to-businessmarketing naar de marketing/communicatie van producten en/of diensten naar andere bedrijven en organisaties toe. “Wat maakt dan het verschil met b2c-marketing?” vraag je je waarschijnlijk af.

Een duidelijk onderscheid is bijvoorbeeld de inhoud/content van de marketingcommunicatie. Bij b2b is deze doorgaans informatiever dan bij b2c. Een reden hiervoor is dat men een zakelijke aankoopbeslissing voldoende moeten kunnen beargumenteren (ROI).

Daarnaast verkopen b2b-marketeers vaak aan een groep beslissingsnemers en niet aan een persoon. Dit is vaak een complexe en uitdagende opdracht.

Toepassing op B2B-Marketing

Er zijn verschillende manieren om aan b2b-marketing te doen, we overlopen er enkele samen:

Blog
Een goed onderhouden en regelmatig bijgewerkte blog kan meer organische zichtbaarheid creëren en leiden tot een stijging in verkeer naar je website. Door relevante content te delen met je doelgroep zorg je er tevens voor dat ze op de hoogte blijven en je website blijven bezoeken, waardoor de naamsbekendheid van je onderneming zal groeien.

Sociale media
Via deze kanalen kan je, zowel organisch als betalend, potentiële klanten bereiken. Door slim te targetten naar een bepaalde doelgroep kan je relevante leads genereren. Sociale netwerken evolueren snel, daarom is het belangrijk dat je samen met de tools verder blijft evolueren. Om ze op een correcte manier te kunnen gebruiken, moet je ze immers begrijpen.

 

E-mail
Hoewel er steeds meer gebruik moet worden gemaakt van spam filters, zal de e-mail niet snel verdwijnen. Via een mailing kunnen relevante doelgroepen worden aangeschreven en voor de geïnteresseerden kan er een nieuwbrief worden uitgestuurd.

Video en advertenties
Een pakkende video of advertentie in een vakblad, nieuwsbrief of mailing blijft interessant. Doelgericht communiceren via verschillende kanalen geeft draagvlak aan je campagne. We horen wel vaker dat print minder relevant wordt, het blijft echter wel een belangrijk medium. Naast het feit dat het  tastbaar is, zijn er nog steeds veel mensen die tijdschriften en vakbladen liever niet op een scherm lezen.

Networking en events
Niet de meest voor de hand liggende, maar wel een leuke en interactieve manier om aan b2b-marketing te doen. Rechtstreeks contact leggen met potentiële klanten of partners zorgt voor goed onderhouden zakenrelaties en geeft blijk van je inzet voor je onderneming. Corona heeft dit natuurlijk niet gemakkelijker gemaakt, maar ondernemers hebben niet stilgezeten. Ze zochten digitale alternatieven en kwamen met creatieve oplossingen.