Schets

De kunst van ondernemen anno 2021

Als kunstenaar begin je vaak vanuit een idee of schets. Je wilt vorm geven aan wat je gedachten je vertellen. Je bouwt zorgvuldig en in verschillende lagen je kunstwerk op en stelt het dan tentoon aan anderen. Net zoals kunstwerken, bestaan ondernemingen uit lagen. Ondernemen is een kunst, maar hoe ziet die kunst eruit anno 2021? Ontdek het in dit artikel.

     
     

Het pronkstuk van de tentoonstelling, jouw onderneming

Schets je idee voor een onderneming

Het idee, een ruwe schets

Een onderneming start je niet zomaar van de ene dag op de andere. Vaak heb je een spontane ingeving of een idee waar je steeds aan denkt. Dit is de start van jouw kunstwerk. Je zet je idee om in een ruwe schets en geeft het een pakkende naam. Wat wil je doen met je onderneming? Welke innovatieve producten of diensten wens je aan te bieden? Ga je uit de hoek komen met een origineel concept? Voor wie is jouw onderneming onmisbaar? Allemaal vragen die mee vorm geven aan de eerste laag van je onderneming.

Deze schets vormt de basis van de verdere vormgeving van je project. Het is een belangrijke bouwsteen die de fundering is om op verder te bouwen. Met deze schets kan je aan de slag om de volgende stappen te ondernemen.

De werkinstrumenten en grondstoffen, de onmisbare administratieve stappen

Je hebt je ruwe schets in handen, nu is het tijd voor de volgende stap. Een kunstenaar begint met het opzetten van zijn studio. Dit is niet het meest boeiende of uitdagende deel van het oprichten van een onderneming, maar is wel één van de belangrijkste stappen om goed en vlot van start te kunnen gaan.

Ben je zelf geen administratieve duizendpoot? Ga dan op zoek naar iemand die je een handje kan helpen. Als kunstenaar wordt ook niet verwacht dat je alle hoekjes en kantjes van de boekhouding volledig onder de knie hebt. Hier heb je boekhoudkantoren of accountants voor die je kunnen bijstaan bij de administratieve verplichtingen die nu eenmaal horen bij het opstarten van je eigen onderneming. Zij zullen samen met jou de belangrijkste aandachtpunten overlopen zoals de inschrijving in de Kruispunt Bank van Ondernemingen, het in orde brengen van je sociale bijdrage, het berekenen van je verschuldigd btw-saldo, enz.

Eenmaal dit in orde is en goed kan worden opgevolgd, kan je beginnen aan het leukste deel.

De vormgeving en aankleding van het kunstwerk, je stijl en aanbod

Je hebt je idee en de basisadministratie is in orde, nu kan het leuke werk beginnen. Je gaat vorm geven aan je onderneming. Welke concrete producten en diensten ga je aanbieden en welke prijs ga je hieraan koppelen? Hoe ga je je kantoor of winkel indelen? Welk kleurenpallet brengt het beste de stijl en sfeer van je onderneming naar voren? Hoe gaat je logo er uitzien?

Een hele reeks aan vragen en een ellelange lijst aan to do’s is typerend voor deze fase in je project. Je zal belangrijke beslissingen nemen en deze vastleggen in een Brand Guide of handboek. Er zit kunst in chaos, maar probeer je onderneming zo gestructureerd mogelijk vorm te geven zodat je eenmaal je echt start met het ontvangen van bezoekers, klanten, prospecten, je zonder veel problemen een vlotte communicatie en verwerking van bestellingen kan garanderen.

De tentoonstelling is open voor publiek, prospecteer en ga zakenrelaties aan

Nu je zowel administratief als functioneel in orde bent, kan je beginnen met het aanschrijven, contacteren en/of ontvangen van prospecten en klanten. Breng prospecten op de hoogte van je nieuwe onderneming, stuur ze een mail of nodig hen uit voor een openingsevent. Heb je nog geen lijst met contacten? Start dan met het opmaken van een prospectielijst.

     

Geen idee waar te beginnen? Dan vind je hierover alvast meer informatie in ons blogartikel over prospecteren.

     

Andere artistieke bijzaken die in 2021 nog belangrijker zijn dan vroeger

     

De natuur, een levend schilderij

Je hoort het steeds vaker, het klimaat verandert en niet altijd op de positieve manier. Ook wanneer je een onderneming start is het dus belangrijk om rekening te houden met het milieu. Meer en meer bedrijven streven naar een CO2– of milieuneutraal beleid. Zowel als nieuwe of ervaren ondernemer is het dan ook belangrijk om dit goed op te volgen en waar mogelijk/nodig in te grijpen. Zo kan je bijvoorbeeld printen op gerecycleerd papier, plastieken bekers aan drankautomaten verwijderen of vervangen door kartonnen bekers of je onderneming voorzien van een elektrisch wagenpark.

Natuur en kunst

Kunstenaars werken graag vanuit hun persoonlijke atelier, het hybride werken

Als we één ding duidelijk hebben gemerkt tijdens de coronacrisis is het dat telewerken hier is om te blijven. De tijd die je bespaart nu je niet meer naar kantoor hoeft te pendelen, wordt enorm gewaardeerd door iedereen. Het is dan ook niet onlogisch dat we gaan evolueren naar een manier van hybride werken, waar we slechts 1 of 2 keer per week naar kantoor gaan. Helemaal niet meer naar kantoor gaan is voorlopig nog niet aan de orde, we zien onze collega’s en klanten namelijk nog steeds graag eens in levende lijven. Het is echter wel een belangrijk aandachtspunt wanneer je gaat kijken naar een nieuw kantoor of een nieuwe locatie. Deze manier van werken trekt zich ook door als het over evenementen gaat. Evenementen zullen naast live op een unieke locatie ook sneller de optie aanbieden om het event digitaal via livestream te volgen.

Ben je benieuwd naar wat Ann De Bisschop, Jo Caudron, Dominique Monami, Stijn Decneut en Rik Torfs te vertellen hebben over de Kunst van Ondernemen? Neem dan zeker eens een kijkje op onze eventpagina en reserveer alvast je plaats.

     

Van kunst word je gelukkig, van waardering voor je werk ook

Iedereen voelt zich graag gelukkig. Dit geldt niet enkel in je privéleven, maar ook op de werkvloer. Want als jij en je team gelukkig zijn, draagt dit bij aan het succes van je onderneming.

Gelukkige medewerkers zijn niet alleen productiever, maar zijn ook de basis voor een gezonde bedrijfscultuur. Deze bedrijfscultuur straalt zich dan op zijn beurt af op je prospecten en klanten. Want als je hen kan verderhelpen met een glimlach, worden ook zij hier gelukkiger van. Meer dan ooit is het belangrijk om je als onderneming in te zetten voor de mentale gezondheid en het geluk van je menselijk kapitaal, je werknemers. Zoals Ann De Bisschop het zou zeggen: “Wellbeing = winst”.