Datakwaliteit cruciaal voor hyperpersonalisatie

Digitaal drukken maakt het mogelijk om hypergepersonaliseerde mailings te produceren. Dat is een grote troef van klassieke direct mail in deze digitale tijden. Maar de kwaliteit van de data van de geadresseerden is daarbij wel van cruciaal belang.

De retailsector is met een aandeel van bijna 75 procent in de (post-)uitgaven aan direct mail dominant. Om de twee weken valt er bij de klanten van Carrefour en van Colruyt Laagste Prijzen een folder op naam mét gepersonaliseerde aanbiedingen in de bus. Ook Delhaize en Intermarché – om er nog twee te noemen – sturen geregeld een direct mailing. De meeste retailers werken daarenboven nog met ongeadresseerde folders die in het wekelijkse pakket van BD (Belgische Distributiedienst/Belgique Diffusion) zijn opgenomen. Colruyt Groep heeft met Symeta een eigen drukkerij/mailhouse. Symeta heeft zo’n vijf jaar geleden de stap gezet naar digitaal drukken in grote oplagen. Dankzij de getrouwheidskaarten zitten de retailers (en niet alleen de supermarkten) op een massa aan gegevens van hun klanten. Met digitaal drukken is het mogelijk om hypergepersonaliseerde mailings uit te sturen. Geen massamailing meer met voor iedereen dezelfde aanbiedingen (met als enige verschil de naam- en adresgegevens) maar…