Minder prospectie in business-to-business

Hoe hebben bedrijven met hun direct mail-activiteiten gereageerd op de coronapandemie? Retailers moesten noodgedwongen minder versturen en dat heeft de grafische sector geweten. In de business-to-business was niet meer iedereen op het werkadres bereikbaar door het verplichte thuiswerk. Bedrijven stuurden in het kader van employer-branding weer meer naar het eigen personeel.

Corona heeft vorig jaar een ingrijpend effect gehad op de maatschappij, dus ook op de grafische en direct mail-sector. De sluiting van niet-essentiële winkels in het voorjaar, het verbod op folders met promotionele aanbiedingen (om het hamsteren te beletten) en de beperkingen in het najaar hebben een daling tot gevolg gehad van de investeringen in direct mail (zie artikel blz. 22). Philip D’hooghe, algemeen directeur van Symeta (Colruyt-groep), zegt dat maart, april en mei in 2020 moeilijke maanden waren, juist door dat verbod op die promotionele folders. De budgetten waren er nog altijd wél bij de klanten. “Dat is natuurlijk een deel van de omzet die wegvalt. Er waren enkele grote retailers die op een gegeven moment gezegd hebben: we willen wel en de budgetten zijn er ook. Soms was het drukwerk al gemaakt, maar de wetgever zei: het mag niet. Dat is gewoon niet verstuurd en dat hebben we moeten vernietigen.”

Hij zegt ook dat bedrijven in die periode alternatieven zochten voor ‘papieren zendingen’, vooral digitaal. “Er zijn alternatieven voor uitgeprobeerd maar de bedrijven zijn er voor een stuk van teruggekomen. De digitalisering is…