Slecht betalingsgedrag fnuikt investeringen in duurzaamheid

Maar liefst 7 op de 10 Belgische bedrijven geven aan dat ze meer zouden investeren in duurzaamheid, mochten klanten minder lang wachten met het betalen van hun facturen. Dat ligt in lijn met de Europese bedrijven volgens een eerste analyse van het European Payment Report van Intrum, één van de grootste credit management organisaties van het land, dat eind juni 2022 verschijnt. – Intrum

Grote ondernemingen dwingen langere betalingstermijnen af

Helaas is de realiteit vandaag dat meer dan de helft van de 11.000 ondervraagde bedrijven in Europa aangeeft dat grotere ondernemingen langere betalingstermijnen afdwingen. 6 op de 10 Europese bedrijven is daarom een voorstander om financiële duurzaamheid een verplicht onderdeel te maken van de duurzaamheidsrapportering (ESG).

“Facturen tijdig betalen, moet een volwaardig onderdeel van het duurzaamheidsbeleid van bedrijven worden.  De criteria moeten niet enkel gaan over mens, milieu en goed bestuur (ESG), maar ook over financiële duurzaamheid. Dat laatste heeft duidelijk een impact op onze ganse maatschappij”, zegt Guy Colpaert, managing director van Intrum Benelux.

Een oplopende inflatie en oorlog in Oekraïne: het zijn twee elementen die onze bedrijven de laatste maanden heel wat kopzorgen bezorgd hebben. En dat terwijl de gevolgen van de coronacrisis nog voelbaar zijn.

In een klimaat van onzekerheid kunnen bedrijven een bijkomend probleem als slecht betalingsgedrag missen als kiespijn. Toch dwingen steeds meer grote bedrijven langere betalingstermijnen af.

Langere betalingstermijnen afgedwongen bij helft bedrijven

Op dit moment zitten multinationals in een sterke positie om langere betalingstermijnen af te dwingen bij kleinere bedrijven en ondernemingen. En dat doen ze dan ook steeds vaker. Op de vraag of het bedrijf langere betalingstermijnen heeft moeten aanvaarden terwijl het dat liever niet deed, zegt 47% van de Belgische respondenten uit het European Payment Report van Intrum dat ze dat hebben moeten doen op vraag van een multinational. Vorig jaar lag dat aantal met 38% nog beduidend lager.