fbpx

Het ABC van ESG

Iedereen heeft de mond vol van duurzaamheid, verantwoord ondernemen, SDG en ESG. Bedrijven worden steeds vaker beoordeeld op hun duurzame inspanningen en komen niet meer zomaar weg met mooie woorden. We zetten kort de uitdagingen en opportuniteiten op een rijtje, bij de dagelijkse bedrijfsvoering, strategische investeringen of potentiële overnames.

Ook voor kleine bedrijven

Sinds begin 2024 moeten grotere ondernemingen transparant rapporteren over de impact van hun activiteiten op milieu en maatschappij. Ze rekenen daarbij ook op inspanningen van alle leveranciers om hun ambities mee te realiseren. Hoewel de verplichte rapportering voor KMO’s er nog niet is, zitten ook zij dus nu al mee in het duurzame bad.

Wat is ESG?

ESG staat voor ‘Environmental, Social & Governance’ (milieu, maatschappij en goed bestuur).

Aanvankelijk lag de focus vooral op Socially Responsible Investing (maatschappelijk verantwoord beleggen), waarbij de aspecten ‘milieu’ en ‘goed bestuur’ minder aandacht kregen. In 1972 bracht het rapport ‘Grenzen aan de groei’ van de Club van Rome echter grote bezorgdheid teweeg over de uitputting van natuurlijke hulpbronnen, milieuvervuiling en voedselvoorziening. Die problemen, in combinatie met de voorspelde bevolkingsgroei, zouden volgens het rapport kunnen leiden tot een vermindering of zelfs terugval van de economische groei.

Als gevolg hiervan nam de interesse in milieu en duurzaamheid sterk toe onder stakeholders van ondernemingen. Beide thema’s kregen meer aandacht bij organisatorische en strategische denkoefeningen.

Het aspect ‘goed bestuur‘ (Governance) verwijst naar de criteria die onderzoeken of een onderneming op een verantwoorde manier wordt bestuurd. Dat omvat onder andere de verloning van bedrijfsleiding en aandeelhouders, fiscaliteit en strategische keuzes.

De ESG-strategie en het belang voor jouw onderneming

Er zijn heel wat ondernemingen die hun bedrijfsmodellen aanpassen en veel geld en tijd besteden aan het reorganiseren van hun bedrijfsstructuur om duurzaamheid te integreren in hun kernstrategie. Bedrijven zien de ESG-rapportering dan ook niet langer als een administratieve last, wel als een opportuniteit om zakenpartners aan te trekken.

Voordat je processen in je onderneming ESG-compliant maakt, is het belangrijk om inzicht te hebben in ESG en het verschil met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Hoe verschilt ESG van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)?

In gesprekken worden de termen ESG en duurzaamheid vaak door elkaar gebruikt. We zetten echter graag nog enkele duidelijke verschillen op een rijtje:

  • Duurzaamheid beperkt zich tot de relatie tussen je onderneming en het milieu, waar ESG dat uitbreidt naar maatschappij en goed bestuur.
  • ESG zijn extern opgelegde criteria waarmee bedrijven informatie over hun verschillende initiatieven kunnen publiceren en waarop ze kunnen worden beoordeeld door mogelijke stakeholders. Duurzaamheid is de interne motivatie om toe te werken naar de gerapporteerde ESG-resultaten.
  • Omdat we bij ESG over rapportering spreken, is dat relevant voor beursgenoteerde bedrijven om beleggers aan te trekken en te informeren. Voor andere ondernemingen kan de rapportering dan weer interessant zijn om mogelijke financiering binnen te halen.

Bij MVO spreken we over een bedrijfsmodel en niet over rapportering. Het is een bedrijfsmodel waarbij je als onderneming via je activiteiten meewerkt aan een betere wereld. Een mooi voorbeeld van zo’n onderneming is het Amerikaanse Patagonia. Voor hen is het creëren van bewuste consumenten (om fast fashion tegen te gaan) belangrijker dan omzet genereren en daardoor de kernwaarden te verloochenen.

Hoe ziet ESG-rapportering eruit?

In een ESG-rapport wil je als bedrijf duidelijkheid scheppen over de inspanningen die je doet op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur en daar transparant over communiceren. Je toont aan dat je je doelstellingen realiseert en niet aan ‘greenwashing’ doet. De rapportering beschrijft zowel de kwalitatieve als kwantitatieve pluspunten van de ESG-activiteiten.

De groep voor wie ESG-informatie relevant is, beperkt zich al lang niet meer tot investeerders en beleggers. Denk aan schuldeisers, leveranciers, (potentiële) klanten, prospects, werknemers, kandidaat-werknemers, bestuurlijke instanties, ngo’s, andere belangengroepen, bedrijven en personen in de omgeving van de onderneming, de onderneming in kwestie zelf, enz.

De 3 kernthema’s in ESG-rapportering

Milieu, maatschappij en goed bestuur zijn de drie logische kernthema’s in de rapportering. We geven je graag enkele voorbeelden van mogelijke vragen die per thema aan bod komen.

Milieu:

  • Hoe bestrijdt een onderneming de klimaatverandering?
  • Hoe werkt een bedrijf aan het verlagen van de CO2-uitstoot?
  • Hoe gaat een onderneming om met het in stand houden van de biodiversiteit?
  • Hoe gaat een bedrijf verantwoord om met afval?

Maatschappij:

  • Hoe gaat een onderneming om met werknemers en werkomgeving?
  • Hoe gaat een bedrijf om met gegevensbescherming en privacy?
  • Hoe gaat een onderneming om met mensenrechten en arbeidsnormen?
  • Is het bedrijf maatschappelijk betrokken?

Goed bestuur:

  • Hoe voorkomt een onderneming corruptie?
  • Hoe gaat een bedrijf om met de verloning van bestuurders?
  • Welke principes en procedures hanteert een onderneming met betrekking tot leiderschap?
  • Wat zijn de klokkenluidersregelingen van een bedrijf?

ESG en impact op due diligence

De ESG-rapportering wint aan belang wanneer het over due diligence gaat. Potentiële kopers willen ESG-risico’s die een impact hebben op de werking van een onderneming of mogelijke reputatieschade in zich dragen zo goed mogelijk op voorhand in kaart brengen.

Die risico’s zijn niet altijd gemakkelijk te kwantificeren en ook niet noodzakelijk verbonden aan financiële kerncijfers. Wat wel vaststaat, is dat het ontbreken van ESG-processen een duidelijke red flag is. Wanneer de processen niet aanwezig zijn, is het risico op inbreuken op nieuwe regelgeving en/of reputatieschade in het huidige ESG-klimaat reëel. De ESG-rapportering helpt bedrijven bij beslissingen rond strategische investeringen en bepaalt dus mee de rentabiliteit.

Daarom verdienen de juiste ESG-indicatoren extra aandacht bij due diligence. Wanneer een onderneming die bepaalde standaarden hanteert op het vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur een bedrijf overneemt dat die standaarden niet haalt, verzwakt het haar eigen ESG-positie, met alle mogelijke risico’s tot gevolg.

Benieuwd hoe Trends Business Information jouw onderneming kan helpen met ESG-inzichten?

Laat dan hier je gegevens achter en we contacteren je zo snel mogelijk voor een afspraak.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.