Lead generation, interesse wekken bij de consument

Je krijgt ze gegarandeerd zelf wel eens in je mailbox, mails met advertenties voor nieuwe producten of interessante diensten. Ze worden niet altijd met open armen ontvangen en verdwijnen vaak in onze SPAM folder. De oneindige golf aan online advertenties wanneer je online aan het surfen bent is ook niet te missen. Maar waarom houden ondernemingen zich hiermee bezig? Ontdek er hieronder meer over.

     

Wat is lead generation?

Via lead generation ga je potentiële klanten identificeren en hun interesse opwekken voor producten of diensten van jouw onderneming. Dit kan offline gebeuren (netwerking & events), maar steeds vaker spreken we over lead generation in een online context.

Wat is een lead en waarom willen we deze genereren?

     
Lead-generation

Wanneer je een potentiële klant aan de hand van zijn persoonlijke gegevens hebt geïdentificeerd, spreken we van een lead. Om dit te kunnen doen wordt er gebruik gemaakt van contactformulieren op landingspagina’s waar, in ruil voor de klantengegevens, de persoon iets krijgt. Dit kan gaan van een e-book tot een gratis proefperiode of testlogin.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee soorten leads:

  • Marketing Qualified Leads (MQL):
    Dit zijn prospecten die voldoen aan één of meerdere criteria van je ideale doelgroep. Door een potentiële klant te identificeren, kan je deze verder begeleiden (doormiddel van marketing) in het aankoopproces om hem om te zetten naar een SQL.
  • Sales Qualified Leads (SQL):
    Dit zijn prospecten die, al dan niet, verregaande interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Deze leads kunnen worden opgevolgd door de salesafdeling.
     
Het is logisch dat je als onderneming zoveel mogelijk prospecten wil converteren. Hoe meer leads je kunt aanzetten tot aankoop van je product of dienst, hoe beter dit is voor je inkomsten.

     

Online lead generation

Net zoals er verschillende kanalen bestaan voor offline marketing, zijn er verschillende kanalen voor online marketing, lead generation.

Email marketing:
Het verzenden van een commerciële boodschap naar een bepaalde doelgroep via email is in B2B lead generation een zeer belangrijk kanaal. Via gestructureerde content je product of dienst voorstellen aan een groep van potentiële klanten is een van de snelste en productiefste manieren om je boodschap zo volledig mogelijk over te brengen.Je kan dit doen vanuit je organisatie zelf, door een lijst van contacten zelf samen te stellen. Daarnaast kan je dit ook doen in samenwerking met platformen zoals Trends Business Information, die op basis van de door jouw bepaalde criteria een selectie opmaken van contactadressen en de opmaak van je mailing verzorgen. Op die manier bespaar je tijd en kan je rekenen op een goede ondersteuning.

 

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising):
Een SEO geoptimaliseerde website zorgt er, zoals je wel weet, voor dat je hoger scoort in de Google zoekresultaten. Wanneer potentiële klanten een zoekterm ingeven en terecht komen op jouw website, is het belangrijk dat deze goed beantwoordt aan hun behoefte. Zorg voor een duidelijke structuur en begeleid je bezoekers naar je call-to-action.Het is daarnaast ook mogelijk om te adverteren onder bepaalde zoekwoorden doormiddel van bv. AdWords. Op deze manier kom je bovenaan de zoekresultaten te staan, er is hier dan wel een kost verbonden aan het aantal kliks dat de advertentie genereerd. Met deze manier van lead generation genereer je kwalitatieve leads die reeds zelf interesse hebben getoond in het door jou aangeboden product of dienst.

     

Sociale media:
Door actief deel te nemen aan sociale netwerken zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram kom je in direct contact met je doelgroep, klanten en partners. Door interactie aan te gaan met je zakenrelaties bouw je brand awareness en vertrouwen op. Mensen krijgen immers het gevoel dat je aanspreekbaar bent en hun zo snel en goed mogelijk wil bijstaan bij hun vragen.

     

     

Online advertising:
Advertenties online plaatsen kan in vele vormen. De twee voornaamste manieren zijn bannering campagnes op websites die relevant zijn voor de doelgroep die je wenst te bereiken en content promoten op sociale media platvormen en deze specifiek richten naar gebruikers die voldoen aan de door jou voorop gestelde criteria.

     
Wil je graag sectorgericht adverteren, bekijk dan zeker ons aanbod sales & marketing.