fbpx

KINGS & QUEENS

De Trends Gazellen, dat is een beetje zoals de Ronde van België voor wielerprofs en toch wat anders. Geen afzonderlijke gele, groene, witte of bolletjestrui, wel verschillende tussenklassementen: toegevoegde waarde, cashflow en werknemers. Geen wattages of omwentelingen in strakke outfits, wel naakte cijfers in knappe groeiverhalen. Snelheid als gemene deler. Ons peloton telt 2.400 beroepsondernemers waarvan er in elke provincie drie met de bloemen in hun gewichtsklasse aan de haal gaan. – Tommy Browaeys 

Groot, KMO of klein: hun bijdrage aan onze economie zou niet misstaan tussen alle analyses en KOM’s (King of the Mountain; beste resultaat van alle gemeten prestaties op een bepaalde strook) die fietsers via Strava delen. Zo groeide hun totale toegevoegde waarde op vijf jaar met 90% van 29 naar 55 miljard, een ferme duit in het BBP-zakje van ploegleider Belgische overheid. De cash-flow steeg zelfs van 13 naar 35 miljard (+158%) en het aantal werknemers klom van 177.000 naar 255.000 (+44%).

Net als bij het wielrennen zijn er ploegen, die hier de kleuren van hun sector verdedigen. Het podium bestaat uit groot- en detailhandel (20%), industrie (16%) en bouw (13%). Vrije beroepen en wetenschappelijke/technische activiteiten (11%) en informatica & communicatie (8%) vervolledigen de top vijf. Twee andere bekende clusters volgen op kleine afstand: vervoer & opslag (7%) en horeca (5%). Als we naar de gewichtsklasse kijken, valt het op dat maar liefst 25% van alle Grote Gazellen een industrieel truitje draagt, terwijl 20% van de Kleine Groeibedrijven uit de bouwsector komt. Bij de KMO’s zwaait de groot- en detailhandel met 19% opnieuw de plak. Vooral de industrie duikt steeds vaker op in negatieve berichten. We zijn een beetje bang benieuwd naar hun aanwezigheid in de Gazellen van volgend jaar. En de impact op de overheids-KPI’s wanneer “parels van onze industrie” hun glans verliezen of zelfs grotendeels afbrokkelen.

Gender-Gazellen

Nu het vrouwenwielrennen populairder is dan ooit, kan er eventueel een QOM (Queen of the Mountain) aan Strava toegevoegd worden. Of zou dat in strijd zijn met de trend naar meer genderneutraliteit, een kaart die ook bij awards in de film- en muziekindustrie getrokken werd? Wij willen dan toch eens tegendraads zijn, al was het maar om die andere betekenis van Franstalige oorsprong voor de term Gazelle eer aan te doen: een mooie, elegante (jonge) dame. We keken met een klassieke m/v-bril – excuses als dat niet woke overkomt – naar het management binnen alle groeibedrijven: waar zijn het koningen dan wel koninginnen die groeicijfers neerleggen die door het (glazen) plafond gaan?

Wanneer we alle officieel gepubliceerde mandaten samentellen, zien we dat 17% daarvan als vrouw geregistreerd staan. Bij kleine Gazellen klimt hun aandeel naar 22%, tegenover 15% bij KMO’s en 17% bij grote ondernemingen. In 18% van alle groeibedrijven bestaat het management voor minstens de helft uit vrouwen. Er zijn 86 ondernemingen waar enkel vrouwen de lijnen uitzetten. Dat is 4% van alle groeibedrijven en vooral hun voorrecht in kleine organisaties (6%), tegenover 2% van de grote ondernemingen. Aan de andere kant van de genderkloof zien we 1.550 Gazellen die het label ‘100% mannenbastion’ opgeplakt zouden kunnen krijgen. Dat is bijna twee op drie. Uiteraard zegt dat niks over vrouw- of manvriendelijkheid op de werkvloer. Toch kan het richting de ESG Tour 2025 een idee zijn om een soort Leading Lady List met inspirerende verhalen aan te leggen. Naar analogie met Queen Kopecky, die het Belgische vrouwenwielrennen naar ongekende hoogtes geleid heeft en het lot van andere liefhebsters aangenamer maakte.