Kom in beeld bij jouw doelgroep

Als onderneming is opvallen bij de juiste prospecten van groot belang. Je wil immers relevante leads genereren die worden omgezet in reële verkopen. Hoe je doelgericht in beeld komt dat vertellen we je graag in onderstaand artikel.

     

Bepaal je doel, doelgroep en boodschap.

     

Voor je begint met adverteren is het belangrijk dat je een aantal zaken vastlegt zoals:

  • Wie is je doelgroep?
    Aan welke kenmerken moeten de voor jouw relevante prospecten voldoen.Ben je opzoek naar een manier om snel en eenvoudig te prospecteren in het Belgisch B2B landschap? Dan is de ProspectFinder van Trends Top misschien wel de ideale tool voor jou.
  • Wat is het doel van je advertentie?
    In de meeste gevallen is het doel verkopen, maar wat zijn je aanvullende doelen? Meer traffic op je website, aanvragen voor afspraken, ingevulde enquêtes, …Een advertentie kan verschillende doelen met zich meedragen. Het is belangrijk dat je deze goed kadert en meetbaar maakt.
  • Welke boodschap ga je brengen?
    Of beter gezegd, wat ga je je doelgroep vertellen zodat ze de actie ondernemen die leidt naar het doel dat jij voor ogen hebt.

Eenmaal je deze parameters hebt bepaald kan je beginnen met het opmaken van de advertentie en het bepalen van de kanalen waarlangs je wenst te communiceren.

Adverteren

Relevante kanalen bepalen.

Ondertussen heb je alle content en parameters opgelijst, nu moet je nog de manier vinden waarop je deze content tot bij je doelgroep krijgt.

Iedereen weet dat er verschillende mogelijkheden zijn zoals sociale media, printadvertenties, online advertenties, bannering, postmailings, emailings, … En dit voor zowel B2C als B2B activiteiten. In dit artikel overlopen we ze niet allemaal, maar zoomen we dieper in op B2B online bannering en printadvertenties.

Als onderneming is het niet altijd even gemakkelijk om je boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. Gericht advertenties plaatsen is daarom vaak een echte uitdaging. Hieronder overlopen we enkele interessante pistes.

Vakbladen of sectorspecifieke magazines

Als ondernemer doe je het zelf weleens, een magazine of vakblad vastnemen met nieuws uit jouw sector. Het is dan ook een zeer gerichte manier om prospecten in een bepaalde sector aan te spreken. Beeld je de volgende situatie in:

Je schrijft en ontwikkelt software voor track & trace doeleinden. Jijzelf bent natuurlijk geïnteresseerd in nieuwe softwareontwikkelingen en relevante updates voor de hardware die jij gebruikt en/of aanbiedt.

Jouw doelgroep is dit in eerste instantie niet. Zij hebben interesse in jouw oplossingen en product. In dit geval zal je doelgroep vooral bestaan uit ondernemingen die zich bezighouden met transport. Een ideale manier om je boodschap bij deze doelgroep te krijgen is een advertentie plaatsen in een transport gerelateerd vakblad. Zo positioneer je jouw oplossingen tussen relevante content uit hun sector en kom je doelgericht in beeld.

Printadvertising

Als je goed hebt nagedacht over wie je wenst te bereiken en je hebt beslist dat je je boodschap via een printadvertentie wil communiceren bekijk dan zeker welke relevante vakbladen belangrijk zijn voor jouw doelgroep.

Op deze manier plaats je je advertentie gericht op de juiste plaats en is de kans op relevante leads groot.

Online bannering en advertenties

Bij online bannering geldt in principe dezelfde denkwijze als bij het plaatsen van een print advertentie. Denk goed na over de websites die door jouw doelgroep worden bezocht en gebruik deze om je advertentie op te plaatsen.

Wil je graag nog meer opvallen bij jouw B2B doelgroep? Lees dan zeker even de 3 tips van John en kom doelgericht in beeld.