Ons standpunt
De gegevens die gepubliceerd worden op de websites www.trends-business-information.be, www.trendstop.be en www.trendspro.be zijn toegankelijk via verschillende (betalende) loginformules. Ze worden verzameld op basis van enerzijds officiële bronnen waarvoor wij de nodige licentie, overeenkomsten, hebben met de uitgevers voor wat het commercieel hergebruik van die gegevens betreft en anderzijds eigen verrijkingen door contacten (via telefoon, mail en post) met de bedrijven zelf.
Het gaat uitsluitend om gegevens die gekoppeld zijn aan het uitoefenen van één of andere beroepsactiviteit (zogenaamde B2B-data). Zoals eerder vermeld, is het verwerken van die data, inclusief persoonsgegevens van bedrijfsleiders en ondernemingen/éénmanszaken, van cruciaal belang om een volledig en actueel beeld te geven van een onderneming en van de volledige populatie van Belgische ondernemingen.
Als handelsinformatiekantoor geldt het ‘gerechtvaardigd belang’ als grondslag van de verwerking. Inzake verwerking, opname en gebruik van ‘niet-officiële’ functies en persoonlijke e-mailadressen van officiële mandatarissen (bestuurders, zaakvoerders, vennoten, natuurlijke personen) en/of operationele directiefuncties bevestigen we dat de betreffende personen hiervan op de hoogte worden gebracht.
In functie van de privacywetgeving wordt het ‘datasubject’ geïnformeerd over het doel van zijn opname en rechten. Het gebruik van die persoonlijke e-mailadressen voor communicatiedoeleinden wordt geregeld door de Wet van 13 juni 2005 betreffende elektronische communicatie (en niet door de nieuwe GDPR). Het betreft dus de kanalen die gebruikmaken van elektronische communicatie (e-mail, cookies, telemarketing, enz.). De Europese Commissie (EC) is sinds januari 2017 ook bezig met het wetsvoorstel voor een nieuwe ePrivacy Verordening die de huidige Richtlijn 2002/58/EG (betreffende privacy en elektronische communicatie) zal vervangen.
Indien de persoonlijke e-mailadressen voor e-mailmarketing gebruikt worden, geldt er een optinregel, m.a.w. dat er vooraf toestemming is gegeven door de ontvanger aan de verzender. De nieuwe ePrivacy Verordening zal hier niets aan veranderen en GDPR heeft geen betrekking op die materie. Het is echter wel degelijk toegestaan een e-mailcampagne te doen naar uw eigen klantenbestand (hier is het ‘gerechtvaardigd belang’ de rechtsgrond). Dat geldt ook voor een campagne naar rechtspersonen (generieke of algemene e-mailadressen) mits het voorzien van een optoutmogelijkheid.