Meer snelle groeiers gezocht

In de relance na de coronacrisis is voor snelgroeiende bedrijven, zoals de Trends Gazellen, een prominente rol weggelegd. De gazellen zijn de groeimotoren van ons land: ze investeren, innoveren en creëren banen. Om de groei van de Belgische economie weer op te krikken, hebben we vooral méér gazellen nodig, blijkt uit onderzoek. – Daan Killemaes en Kurt De Cat

Dit jaar viert Trends de twintigste verjaardag van de Trends Gazellen. Voor het spetterende verjaardagsfeest is het nog even wachten tot we de gezondheidscrisis hebben overwonnen, maar via dit blad, onze website en Kanaal Z stellen we de volgende weken de nieuwe lichting van de Trends Gazellen voor. Speciaal voor de twintigste editie is de redactie ook op zoek gegaan naar de snelste groeiers van de afgelopen twintig jaar. Die uitzonderlijke bedrijven krijgen de award van de Supergazelle. In die twee decennia is het label ‘Trends Gazelle’ uitgegroeid tot hét visitekaartje van de snelgroeiende bedrijven in ons land. De lijsten met de Gazellen-certificaten hangen bij de groeibedrijven meestal prominent in de hal. En gelijk hebben ze: snelgroeiende bedrijven staan wereldwijd bekend als de motor van banencreatie. Hier is dat niet anders. Tussen 2015 en 2018 waren 920 snelgroeiende bedrijven verantwoordelijk voor 52.779 nieuwe banen, blijkt uit onderzoek van professor Hans Crijns en docent Yannick Dillen van de Vlerick Business School. Ze publiceren jaarlijks de Belgian High-Growth Monitor.

De gazelle als snelgroeiende onderneming is geen bedreigde diersoort in de Belgische economie, maar ze zijn toch moeilijker te spotten dan je zou willen. Op honderd ondernemingen mogen er zich in België ongeveer vier een gazelle noemen, terwijl dat er in Nederland meer dan vijf zijn. Het aantal gazellen neemt af sinds 2000. Volgens onderzoek van Gert Bijnens en Joep Konings aan de KU Leuven daalde het aantal snelgroeiende bedrijven van meer dan 6 procent in 2000 naar 4,5 procent in 2015. Dat is een verontrustende evolutie, omdat gazellen voor het gros van de nieuwe banen en de toegevoegde waarde zorgen. De concurrentiekracht van een economie rust op een selecte groep van bedrijven die het verschil kunnen maken en een sleutelrol spelen in de eeuwige maar noodzakelijke transformatie van een economie. In België is die groep te klein.

Baken in de storm

Door de jaren heen creëren snelgroeiende bedrijven in elke groeiperiode om en bij 50.000 banen. Zo ook in de periode 2009-2012, die werd geteisterd door de financiële crisis. In coronatijden is dat een hoopgevend signaal, zeker nu heel wat bedrijven het …