ESG in een B2B-context,

hoe ga je hier als onderneming mee om?

Iedereen heeft de mond vol van duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Bedrijven worden dan ook steeds vaker beoordeeld op de inspanningen die ze doen rond ESG. 

 

Sinds begin 2024 moeten grotere ondernemingen transparant zijn over de impact van hun activiteiten op milieu en maatschappij. Ze rekenen daarbij ook op inspanningen van alle leveranciers om hun ambities mee te realiseren. Hoewel de verplichte rapportering voor KMO’s er nog niet is, zitten ook zij dus nu al mee in het duurzame bad.

Waarvoor staat ESG?

 

ESG staat voor ‘Environmental, Social & Governance’ (milieu, maatschappij en goed bestuur).

1

Milieu 

In welke mate speelt het bedrijf een rol bij uitdagingen rond afval, verontreiniging, broeikasgassen, ontbossing en klimaatverandering.

2

Maatschappij 

Hoe gaat een onderneming om met haar mensen: diversiteit, gelijke kansen, verloning, opleiding, werkomstandigheden, …

3

Goed bestuur

Wordt de onderneming deugdelijk bestuurd? Denk aan verloning stakeholders, structuur, fraude,…

Uiteraard zetten bedrijven via hun eigen communicatie goed in de verf welke positieve initiatieven ze nemen. Net als bij de financiële evaluatie van mogelijke zakelijke partners adviseren we ook hier om de al eens wat gekleurde informatie te toetsen aan objectieve data uit andere betrouwbare bronnen. 

Transparante rapportering rond ESG is dus voor alle ondernemingen een nieuwe realiteit. Roularta Media Group, waar Trends Business Information deel van uitmaakt, neemt haar engagement rond diverse SDG’s en de resultaten van haar duurzaamheidsinspanningen op in het jaarverslag.

Het belang van ESG in de waardeketen

 

ESG speelt steeds vaker een rol bij het aanknopen en instandhouden van zakenrelaties. Bij twee potentiële leveranciers met dezelfde solvabiliteit, zal die met een betere ESG-score meer kans maken op een deal. Ondernemingen beseffen namelijk dat hun ESG-reputatie mee afhangt van hoe hun leveranciers het qua duurzaamheid doen. Vandaar ons advies om je zo goed en objectief mogelijk op voorhand te informeren.

Iedereen die een zakenrelatie met een bedrijf wil aangaan, moet het gedrag van dat bedrijf in de loop der tijd kennen en volgen. Dit is belangrijk wanneer we spreken over de risico’s van financiële of technische mislukkingen. Deze risico’s maken het beoordelen van het ESG-gedrag van bedrijven nu net zo essentieel. Het is echter niet eenvoudig om betrouwbare, stabiele en duurzame indicatoren te vinden om deze beoordeling te maken.

Trends Business Information heeft de beschikbare indicatoren geëvalueerd en een ontwikkelingsplan opgesteld om jou te helpen het ESG-gedrag en de evolutie ervan voor bedrijven in het land te beoordelen.

Het eerste deel van dit plan analyseert het sociaal gedrag.

Werkgevers publiceren een sociale balans bij hun jaarrekeningen. We hebben meer dan 80 ratio’s opgesteld, waarvan er 11 een duidelijk beeld geven van hoe de sociale prestaties van bedrijven evolueren. In eerste instantie zullen we deze 11 ratio’s samenbrengen.

Welke ESG-inzichten vind je bij Trends Business Information?

 

Via de ESG-indicator zie je in welke mate een bedrijf aan zijn ESG-verplichtingen kan voldoen. Je kan het vergelijken met onze score die aangeeft hoe kredietwaardig een onderneming is.

 

Dankzij gedetailleerde ESG-inzichten uit officiële en exclusieve bronnen krijg je een beeld van inspanningen rond duurzaamheid: ratio’s op basis van sociale balans, elektrificatie wagenpark, installatie zonnepanelen, duurzaamheidslabels, enz.

 

Benieuwd welke inzichten we al over jouw zakenrelaties bundelen?

Laatste blogartikels rond ESG

Benieuwd welke inzichten we al over
jouw zakenrelaties bundelen
? 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.